کلاسهای مجازی(در حال بروز رسانی)
1399/1/23 شنبه
سوالات متداول دانشجویان و اساتید در کلاس های مجازی

.

از منزلم می توانم به سامانه “LMS” متصل شوم ولی در اداره صفحه آن باز نمی شود، چرا؟

معمولا اینترنت سازمان ها و ادارات دارای محدودیت های خاص خود می باشند که اجازه باز کردن بعضی از سایت ها را نمی دهد لازم است. با ادمین شبکه آن سازمان یا اداره در این مورد صحبت نمایید تا پورت های ۸۰ و ۱۹۳۵ را باز و محدودیت های لازم را برطرف نماید.

در ضمن چنانچه از یک رایانه واحد در دو محل استفاده نمی نمایید مطمئن گردید نرم افرارهای زیر در در هر دو رایانه به روز باشد:
۱- Adobe Connect
۲- Adobe Flash Player
۳- FireFox و یا Google Chrome

چگونه فایل پاورپوینت را به فایل PDF مناسب جهت ارائه در کلاس های آنلاین (یا جلسات دفاع از پایان نامه یا سمینار) تبدیل کنیم؟

از آنجاییکه لازم است در سامانه تعاملی هم زمان موسوم به کلاس برخط زنده (آنلاین) تمام فایلها به صورت PDF بارگذاری شوند، مشاهده گردیده است که اگر فایل پاورپوینت موردنظر به درستی به فرمت PDF ذخیره سازی نشده باشد به هنگام ارائه در کلاس با حرکت اشارگر ماوس متن زیر آن گاهاً ناپدید می شود. لذا در آموزش زیر شیوه صحیح ذخیره سازی به صورت PDF برای حل این مشکل آورده شده است.

توجه: آموزش زیر بر روی نرم افزار ۲۰۱۶ Microsoft Office ” تهیه شده است. اگرچه مراحل زیر در سایر نسخه های آفیس نیز قابل انجام می باشند اما ممکن است تغییرات جزئی در برخی از گزینه های ذکر شده وجود داشته باشد.

مراحل تبدیل و ذخیره سازی فایل پاورپوینت به فرمت “pdf”:

۱- فایل پاور پوینت را در محیط برنامه باز نموده به تب “File” مراجعه و سپس گزینه “Print” را انتخاب کنید. (مانند شکل زیر)

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-1.jpg

 

۲- مطابق تصویر زیر نوع چاپگر خود را به“Microsoft Print To PDF” تغییر دهید:

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-2.jpg

 

۳- در قسمت “Full Page Slides” تنظیمات را دقیقاً مانند تصویر زیر قرار دهید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-3.jpg

 

۴- در قسمت “Print Properties” مانند شکل زیر کلیک نمایید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-4.jpg

 

۵- گزینه “Landscape” و سپس وارد قسمت “Advanced ” شوید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-5.jpg

 

۶- اندازه را مانند شکل زیر به Legal تبدیل و دکمه Ok را بزنید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-6.jpg

 

۷- در پایان گزینه پرینت را مانند شکل زیر کلیک نمایید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2019/11/130113-7.jpg

 

۸- محل ذخیره فایل Pdf مورد سوال قرار می گیرد لذا محل را مشخص نمایید.

چگونه میکروفن را در کلاس آنلاین تنظیم کنیم؟

۱ابتدا وارد کلاس شده و پس از باز شدن کامل پنجره ، وسط صفحه کلیک راست نموده و گزینه “Global Settings” را مطابق تصویر زیر انتخاب کنید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130111-1.jpg

 

۲در پنجره باز شده آیکن میکروفن را انتخاب کرده و از منوی باز شونده (کشویی) درایور کارت صدا را انتخاب نمایید.
(
توجه: اگر درایور کارت موردنظر موجود نبود کارت صدا نصب نشده است.)

۳مطابق تصویر زیر دستگیره ولوم را عقب و جلو برده و بطور همزمان صحبت کنید تا صدای مناسب توسط ولوم مشخص گردد.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130111-2.jpg

 

چگونه مشکل نمایش کلمات دارای حرف ‘ی’ را در کلاس های آنلاین برطرف کنم؟

در نسخه جدید سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS) به دلیل استفاده از فونت های خانواده “Sans” ، نمایش کلمات و اسم های حاوی حرف “ی” دچار اختلال و به هم ریختگی در برخی از رایانه های دانشجویان گرامی شده است. لذا به منظور برطرف کردن مشکل مذکور مراحل زبر را دنبال نمایید:

۱نرم افزار کیبورد فارسی را از سایت دانلود نموده (اینجا کلیک کنید) و آن را از حالت فشرده خارج کنید.
۲وارد پوشه نرم افزار شده و فایل  “setup.exe” را اجرا و نصب کنید.
۳پس ار نصب در قسمت زبان در نوار ابزار ویندوز در حالت فارسی علاوه بر کیبورد فارسی با عنوان  “FA” کیبورد “Takhteweb” اضافه می گردد.

در هنگام نیاز به تایپ در سامانه آوزش مجازی کیبورد “Takhteweb” را انتخاب کنید.

چرا میکروفون و دوربین در مرورگر “Chrome” در کلاس آنلاین کار نمی کند؟

در نسخه های جدید مرورگر “Google Chrome” میکروفون و دوربین بطور پیش فرض در “Adobe Connect” کار نمی کند. لذا به منظور فعال کردن آنها مراحل زیر را دنبال نمایید.

۱مرورگر “Google Chrome”  را باز نموده و  در نوار آدرس عبارت “chrome://settings/content” را تایپ نموده و (مطابق تصویر) وارد بخش تنظیمات کروم شوید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130109-1.jpg

 

۲اکنون ذر گزینه های موجود به گزینه “Unsandboxed plugins access” کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات آن گردید، سپس (مطابق تصویر) در بخش “Allow” گزینه “ADD” را کلیک نمایید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130109-2.jpg

 

۳پس از انجام مراحل فوق در کادر باز شده در قسمت “Site” عبارت iranian.ac.ir[.*] را (مطابق تصویر) وارد نموده و گزینه “ADD” را کلیک کنید. و نهایتا یکبار مرورگر خود را بسته و مجددا باز نمایید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130109-3.jpg

چرا فایلهای محتوای الکترونیکی در مرورگر “Chrome” به جای پخش شدن دانلود می گردد؟

در نسخه های جدید مرورگر “Google Chrome” فایلهای فلش بصورت پیش فرض پخش و اجرا نمی گردد و در عوض مرورگر ابتدا آنها را دانلود و سپس در صورت نیاز کاربر اقدام به اجرا آن می نماید. لذا به منظور غیر فعال کردن این گزینه مراحل زیر را دنبال نمایید.

۱مرورگر “Google Chrome”  را باز نموده و مطابق تصویر زیر با کلیک روی آیکن تنظیمات وارد بخش تنظیمات مرورگر شوید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-1.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-1.jpg

۲- اکنون به انتهای صفحه مراجعه و روی گزینه “Show advanced settings” (مطابق تصویر) کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات پیشرفته گردید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-2.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-2.jpg

۳- پس از انجام مراحل فوق در بخش “Privacy” گزینه “Content settings” را انتخاب کنید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-3.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-3.jpg

۴- در پنجره باز شده (مطابق تصویر) در زیر مجموعه “Flash” گزینه “Allow sites to run Flash” را انتخاب کرده و نهایتا روی گزینه “Done” کلیک کنید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-4.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130108-4.jpg

چه کار کنم تا نام و نام خانوادگی من با اکانت عمومی در کلاس دیده شود؟

۱برای اینکه نام و نام خانوادگی شما در کلاس وقتی از اکانت عمومی استفاده می کنید دیده شود می بایست ابتدا در کلاس مجازی وارد شوید و مانند شکل زیر روی قسمت “Pod Options” کلیک کرده و سپس  “…Edit my info”  را انتخاب نمایید.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130107-1.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130107-1.jpg

۲اکنون در کادر باز شده (مطابق تصویر زیر) نام و نام خانوادگی خود را به فارسی وارد کنید. این تغییر نام تا آخر کلاس ثابت است.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130107-2.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130107-2.jpg

با توجه به اینکه نرم افزار “Adobe Connect” با بعضی از حروف فارسی تطابق ندارد دانشجویان می بایست قبل از استفاده از سامانه آموزش مجازی (LMS) نسبت به نصب کیبورد فارسی روی رایانه خود اقدام نمایند. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

۱نرم افزار کیبورد فارسی را از سایت دانلود نموده (اینجا کلیک کنید) و آن را از حالت فشرده خارج کنید.
۲وارد پوشه نرم افزار شده و فایل  “setup.exe” را اجرا و نصب کنید.
۳پس ار نصب در قسمت زبان در نوار ابزار ویندوز در حالت فارسی علاوه بر کیبورد فارسی با عنوان  “FA” کیبورد “Takhteweb” اضافه می گردد.

در هنگام نیاز به تایپ در سامانه آوزش مجازی کیبورد “Takhteweb” را انتخاب کنید.

در سامانه یادگیری الکترونیکی وقتی از کلاس های ضبط شده استفاده می نمایم صدا با تصویر هم زمان نیست. علت چیست؟

ارسال اطلاعات مربوط به صدا و تصویر هنگام بازپخش کلاس در سامانه مذکور مستقل از یکدیگر هستند چنانچه این مشکل را مشاهده نمودید نمایش کلاس را متوقف (pause) و بعد از حدود ۲۰ ثانیه مجددا نمایش را اجرا (play) نمایید.
در صورت عدم اصلاح مجددا فرآیند بالا را اجرا اما زمان توقف را بیشتر از ۲۰ ثانیه در نظر بگیرید.

چگونه می توان با استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت های مجهز به سیستم عامل اندروید به کلاسهای آنلاین متصل شد؟

جهت اتصال به کلاسهای آنلاین از طریق گوشی های هوشمند و یا تبلت های مجهز به سیستم عامل اندروید می بایست دو نرم افزار جانبی “Adobe Connect”  و  “Adobe Flash Player” را روی دستگاه خود دانلود و نصب نمایید.

چرا هنگام ورود به سامانه یادگیری الکترونیکی خطای محدودیت حداکثر دسترسی ظاهر می گردد؟

هنگامی که کاربر چندین بار شناسه کاربری و یا رمز عبور خود را اشتباه وارد سیستم نماید سامانه یادگیری مجازی (LMS) چنین خطایی را مطابق تصویر زیر به کاربر نمایش می دهد.

http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130102.jpg http://iranian.ac.ir/wp-content/uploads/2018/08/130102.jpg

برای رفع این خطا اول از همه سعی نمایید مشخصات دسترسی خود را بدون خطا وارد نمایید مثلا اگر زبان صفحه کلید شما به فارسی تنظیم شده است امکان چنین خطایی وجود دارد و می بایست قبل از درج شناسه کاربری و یا رمز عبور زبان صفحه کلید را انگلیسی کنید.
دوم می توانید با خاموش و روشن کردن مودم خود IP اینترنت را تغییر داده بطوریکه سامانه مذکور شما را فرد دیگری انگاشته و در صورت درست وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور می توانید بدون مشاهده خطای فوق الذکر “Login” نمایید.

هنگامی که میخواهم از کلاس های ضبط شده آنلاین استفاده نمایم با خطای “Not Authorized” روبه رو میگردم: اشکال کار کجاست؟

این اشکال به این دلیل است که دانشجو تاکنون با اکانت خود در کلاس های آنلاین شرکت نکرده اید و مجوز مشاهده کلاس های ضبط شده را ندارید. در این حالت با پیغام زیر روبرو  می گردید:

Not Authorized
You do not have permission to access this item
For further assistance, please check out the Adobe Connect support center or contact Adobe Connect support

به منظور دریافت خودکار مجوز، یکبار دکمه “اتصال به جلسه” را کلیک کنید و پس از بستن کلاس مجددا به فهرست کلاس های ضبط شده در جدول برگردید.


 
امتیاز دهی